تا به حال فکر کرده اید که چه میشد اگر انسان به سوخت های فسیلی احتیاجی نداشت؟ قطعا سلامت محیط زیست از وضعیت فعلی ، شرایط بسیار بهتری داشت. متخصصان، طرفداران محیط زیست و اندیشمندان این حوزه به تازگی به روش ها و متد های خاصی پی برده اند که می تواند مصرف انرژی یک مجموعه را به صفر برساند. به این تکنولوژی به طور کلی Net Zero و یا Carbon Neutral می گویند.

یکی دیگر از دلایل اهمیت بخصوص این مسئله ، محدود بودن سوخت های فسیلی و نگرانی بشر از آینده و نسل های بعدی اوست، که با گسترش روش ها و متد های این چنینی در صنایع مختلف نه تنها نرخ مصرف سوخت های فسیلی به مراتب کاهش پیدا می کند ، بلکه محیط زیست آسیب کمتری دیده و بدین ترتیب ما جهان سبز تر ، زیباتر و سالم تری را برای فرزندانمان خواهیم ساخت.

به طور کلی اصطلاح انرژی صفر (Net Zero) برای مجموعه ای استفاده می شود که در طور ساخت ، استفاده و حتی بازسازی نیز به پروتکل های حفظ سلامت محیط زیست تعهد دارد. مجموعه انرژی صفر این ایده را به‌شکلی دقیق تحقق بخشیده و موجب کاهش آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای در طول استفاده‌ی آن می‌کند. با تمام اینها نمی‌توان آنها را در تمامی زمینه‌ها از قبیل کاهش زباله‌ و ‌ضایعات ‌یا استفاده از مواد قابل بازگشت به طبیعت،‌ سبز‌ به‌حساب آورد. همچنین آسایش بیشتر محیط داخل یکی دیگر از اهدافی است که ساختمان‌های سبز به‌ آن توجه ویژه دارد.

از ابتدای تاریخ که بشر شروع به کشاورزی و ساخت و ساز کرده است، همواره برای محیط زیست مضر بوده است. سبک زندگی انسان ها همواره به گونه ای بوده است که چرخه ی بازیافت گاز های کربنی را کند کرده است که این پدیده اثرات منفی متعددی از جمله کم شدن لایه اوزون و زیاد شدن قطر لایه اتمسفر که انرژی های خورشیدی را بازتاب می دهند، که تاثیرات مخربی در کوتاه مدت و بلندمدت بر روی سلامت محیط زیست و اکوسیستم خواهد داشت. نه تنها شرایط ژئوپلیتیکی کشورمان الزام استفاده از ساختمان های برآیند صفر یا نزدیک به صفر را ایجاد مینماید، بلکه رشد جمعیت، فعالیت های انسانی و استفاده بیش از حد از منابع آب و انرژی، موجب مشکلاتی مانند تغییر آب و هوا، کمبود منابع و آلودگی محیط زیست شده و کشورمان را در سالهای آتی با مشکلات جدی مواجه خواهد نمود. باید اشاره نمود که این منابع تنها به نسل فعلی اختصاص نداشته و بهبود و پایداری منابع آب و انرژی برای نسل آینده امری حیاتی است.

Vector illustration concept ecological clean planet against pollution environmental

مزایای مجموعه های انرژی صفر

عاری بودن منبع انرژی این مجموعه ها از هر گونه آلاینده و سخت های فسیلی ، باعث بهبود کیفیت هوای داخلی سازه شده است که با استفاده از فیلتر های تصفیه و تهویه مناسب هوا، رطوبت محیط داخلی کاملا کنترل خواهد شدو بدین ترتیب ، از رشد قارچ ها ، باکتری هاومیکروب ها جلوگیری خواهد شد.

این نوع ساختمان ها مزایای بسیاری داشته که در لیست زیر به تعدادی از آنها اشاره میکنیم :

  • درجه‌ی حرارت داخلی یکنواخت

  • هزینه‌ی نگهداری کمتر به‌دلیل کارایی سیستم‌های انرژی بالاتر

  • کاهش هزینه‌‌‌های ماهیانه زندگی

  • افزایش اعتبار سیستم‌های تولید و مصرف انرژی. مثل سیستم‌های فتوولتائیک با گارانتی طولانی

  • به حداقل رسیدن هزینه‌ی ساخت‌و‌ساز با استفاده از تکنولوژی جدید

  • افزایش قیمت ساختمان انرژی صفر در مقایسه با ساختمان‌های مشابه

  • استفاده بهینه از ضایعات مختلف

  • تعادل در مصرف انرژی

معایب مجموعه های انرژی صفر

در هر زمینه فعالیتی ، روش ها و متد های جدید باگ ها و معایب خود را دارد که به مرور بهبود پیدا کرده و ایرادات آن برطرف می شود. در حال حاضر موارد زیر اصلی ترین عیبهای این نوع از مجموعه هاست :

  •  بالا بودن هزینه‌های اولیه

  • کمبود نیرو و متخصص‌هایی که توانایی ساخت چنین ساختمان‌هایی داشته باشند

  • کاهش ۱۷ درصدی قیمت تکنولوژی تجهیزات سلول‌های خورشیدی فتوولتائیک جدید و در نتیجه کاهش مقدار سرمایه‌ی موجود در سیستم تولید الکتریسیته

  • توقف تدریجی کمک‌های مالی اختصاص یافته به این ایده با تولید انبوه فتوولتائیک

  • افزایش ظرفیت شبکه‌های انرژی بعد از یک سال و نیاز به استفاده از شبکه‌های الکتریسیته برای جبران میزان انرژی‌‌های مصرفی

با تمام این تفاسیر ، مزایای متد های انرژی صفر (Net Zero) از معایبش به مراتب بیشتر بوده و در راستای سلامت محیط زیست و بهبود سطح کیفی زندگی انسان ها قدم بر میدارد و یکی از راه های موثر برای حل مشکل گرمایش زمین خواهد بود. شرکت صنایع رانیز از نخستین مجموعه هایی است که با فعالیت های بین‌المللی خود به سطحی از اطلاعات و تجربه در این زمینه فعالیت دست پیدا کرده است. چنانچه به ساخت سازه هایی با این استاندارد ها علاقه مند هستید و یا درباره فرایند این متد پرسش هایی دارید ، با استفاده از راه های ارتباطی معرفی شده با ما در ارتباط باشید تا متخصصان مجموعه رانیز جهت مشاوره پاسخگوی شما باشند.